Vikmentes
hu | en
blog | 2016. május 25., 09:00

A ketogén diéta – lehet élni szénhidrát nélkül?


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/viktorta/public_html/sys/lib.php on line 414

A ketogén diéta rendkívül népszerű a fogyókúrázók körében. Ez a diéta az extrém alacsony szénhidrátbevitelre helyezi a hangsúlyt. Utánajártunk, milyen minimális szénhidrátbevitellel élni?

 

A ketogén diéta lényege a napi elfogyasztott szénhidrát mennyiség minimálisra szorítása, emellett magas fehérje és jóval magasabb zsírbevitel. Ez a makrotápanyag elosztás idézi elő a szervezet ketózis állapotába kerülését.

 

Ketózis akkor alakul ki, amikor a test számára kevés szénhidrát áll rendelkezésére, ahhoz, hogy energiát biztosítson az életfunkciókhoz. Ez egy egyedülálló metabolikus állapot. Értékben számolva napi 50 g alatti szénhidrátmennyiség bevitelét jelenti. Az ideális napi mennyiség 20-30g felszívódó szénhidrát lenne a ketogén étrendben.

 

Ez az állapot az anyagcserét arra készteti, hogy a zsírokat használja energiaszerzésre, amelyből jelentős mennyiségű szabad zsírsav és ketontest is képződik. Így biztosítja az optimális energiaszintet a szervek működéséhez.

 

A test tökéletesen alkalmazkodik mindahhoz, amit “beletöltesz”. Ha kevés a szénhidrát, viszont magas a zsírbevitel, akkor a szervezet egy idő után a zsírhoz (azaz szabad zsírsavakhoz és ketonokhoz) nyúl, mint fő energiaforráshoz.

 

A ketonok a zsíranyagcsere melléktermékei. A szervezetünk el tudja égetni a ketonokat, mint energiaforrásokat. Normál vércukorszint mellett a vércukor (glükóz) az "üzemanyag". Azonban glükóz helyett különböző sejtjeink szabad zsírsavakat és ketontesteket is képesek felhasználni.

 

Azok a sejtek, melyek döntően vagy kizárólag glükóz felhasználásával tudják fedezni energiaszükségletüket (vörösvértest, fehérvérsejtek, vese velőállomány, cornea, szemlencse, retina, here sejtjei) is képesek tápanyaghoz jutni, a szervezet saját glükózképzése révén (pl. tejsavból, glicerinből, aminosavakból). A szívizom és a vesekéreg tápanyagként előnyben részesíti a ketontesteket a glükózzal szemben.

 

A ketózis, vagyis a ketontestek véráramban történő megjelenése, bekövetkezhet éhezés, elnyúló edzés, magas zsírtartalmú étrend esetén.

 

A ketogén diétával nincsen éhségérzet, mivel magas az energiabevitel. A teljes éhezést a szervezet maximum pár hétig képes tolerálni, míg a ketogén diétát életvitel szerűen lehet folytatni.

 

Elviekben a szervezetünk képes lenne fennmaradni kb. 0 szénhidrátbevitellel is, a saját glükóz képzéséből kifolyólag, azonban ezt csak rendkívül extrém körülmények között kellene megtapasztalnunk.

 

A magas szénhidráttartalmú (főleg magas finomított szénhidrátból) étrenden nevelkedett és élő szervezetünknek szüksége van némi időre ahhoz, hogy a megváltozott tápanyagbevitelhez igazítsa az anyagcserét. Ez a változás kezdetben kellemetlen, de a későbbi hosszútávú hatásai kárpótolhatnak ezekért, ha e mellett az étrend mellett döntesz.

 

A ketogén étrend egyik mellékhatása a fáradtság, fejfájás különösen a kezdeti szakaszban. A ketogén diéta első hetében a szellemi kapacitás is visszaeshet, de ez a hatás a diéta folytatásával enyhül. Az agy, amely normál esetben kizárólag glukózt használ, nagyjából 2-3 hét alatt áll át a megváltozott anyagcserére.

 

Egyes kóros állapotoknál, mint az epilepszia, Alzheimer, Parkinson, stroke, szív-érrendszeri problémák, rákos megbetegedések, hatásosnak találták a ketogén étrendet.

 

A ketogén étrend önmagában javasolhat bizonyos hüvelyeseket és tejtermékeket. A paleo életmóddal tökéletesen kombinálható, ilyenkor ezek az élelmiszercsoportok is kikerülnek a kosárból. Ami marad az főként jó zsírok, fehérjék, gombák, alacsony felszívódó szénhidráttartalmú zöldségek (pl. brokkoli, karfiol, zeller, uborka, hagyma, zöld levelesek) és gyümölcsök (leginkább bogyósak), olajos magvak.

 

Ketogén étrend esetén fontos a vitaminok és az ásványi anyagok pótlása, mivel ebben hiányt szenved a szervezet.

 

Mielőtt belekezdenél a ketogén diétába, fontos szakorvosoddal konzultálnod, ha valamilyen vese- májproblémával küzdesz, vagy 1-es vagy 2-es típusú diabéteszed van.