Vikmentes
hu | en
blog | 2016. február 8., 13:02

A vashiányos vérszegénység tünetei és étrendje


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/viktorta/public_html/sys/lib.php on line 414

Sokunkat érint, és rendszerint továbblépünk a tünetei felett. Nézzük meg együtt melyek a vashiányos vérszegénység tünetei, és hogyan tudod az étrendedet ennek megfelelően alakítani.

 

A vashiányos vérszegénység a vérszegénység leggyakoribb formája, jeleit általában más tünetnek tudjuk be, és diagnosztizálása sem mindig egyértelmű, sok időbe telik, mire fény derül rá.

 

Vashiány léphet fel akkor, ha a szükségletnél kevesebbet viszel be a szervezetedbe, ha felszívódási zavar jelentkezik, továbbá különböző vérzések miatt. A vaskészlet 60-70%-a aktív formában a vérben és enzimekben, többi része pedig raktárakban van (máj, lép, bélnyálkahártya). A vérszegénységet megelőzően, vashiány esetén először a vasraktárak ürülnek ki.

 

Figyeld meg magadon a jeleket, érd tetten és kezeld mihamarabb ezt a betegséget!

 

signs-of-magnesium-deficiency

 

Fáradtság: ha minden ok nélkül, nem megerőltető fizikai aktivitás hatására jelentkezik

 

Sápadtság: ha az arcodon, a szemed környékén sokkal fehérebb a bőr, mint máshol. Ez azt jelenti, hogy nem kap elég vörösvérsejtet.

 

Légszomj: ha nehezen kapsz levegőt például egy lépcsőzés vagy valaminek a megemelés után. Ez annak a jele, hogy a szervezet nem kapja meg a számára szükséges oxigént.

 

Szabálytalan szívdobogás: ha bizonyos helyzetekben, nyugodt körülmények között szabálytalan szívverést tapasztalsz

 

Szorongás: ha folyamatosan heves szívverést tapasztalsz, ok nélkül stresszelsz és szorongsz

 

Végtagzsibbadás: ha folyamatosan, rendszeresen visszatérő zsibbadást érzékelsz

 

Rendszertelen vérzés: ha a havi ciklusod fájdalmas és rendszertelen

 

Jégrágcsálás iránti vágy: egyes embereknél furcsa vágyat generálhat, például a jég, papír vagy agyag iránti sóvárgást

 

Koncentrációs problémák: ha az utóbbi időben gondokat észlelsz a memóriád működésében, nem vág úgy az agyad, mint régebben.

 

Migrén: ha gyakran visszatér

 

Nyugtalan láb szindróma: ha a lábadban érzett kellemetlen érzés mozgás, rugalózás hatására enyhül

 

Hajhullás: ha több hajszál marad a fésűben, mint szokott vagy a hajad elvékonyodik

 

Sötét széklet: ha sötétebb színűvé válik, mint szokott

 

Ha megtörtént a diagnosztizálása, és nem szervi, hanem táplálkozásbeli okai vannak a vashiányos vérszegénységnek, akkor a megfelelő étrenddel pótolhatjuk a hiányzó mikrotápanyagokat.

 

collardgreens

 

Vashiány esetén a következő ételek fogyasztásával juthatsz hozzá leginkább:

A legjobban hasznosuló és legmagasabb vastartalommal bíró élelmiszerek a húsok (köztük is a vörös húsok), belsőségek, halak, tengeri herkenytűk.

A növényekből bizonyos tényezők (fitátok, oxálsav, magas rosttartalom) miatt kevésbé jó hatásfokkal szívódik fel a vas. Ennek ellenére köztük is számos rendelkezik kiemelkedő vastartalommal. Ezek a sóska, spenót, kelbimbó, spárga, brokkoli, petrezselyem zöldje, sárgarépa, cékla.

Gyümölcsök közül a faeper, ribiszke (fekete, vörös), birsalma, kiwi, citrom.

Olajos magvak, diófélék közül: mák, pisztácia, mandula, dió, kesudió, kókuszdió, paradió, mogyoró, gesztenye.

 

Figyelem! A kakaó, kávé, fekete tea túlzott fogyasztása gátolja a felszívódást! Így érdemes ezekből mértékkel fogyasztani. Viszont a megfelelő C-vitamin bevitel pozitív hatással van a vas felszívódására!

 

Végső esetben étrendkiegészítőkkel is segítheted vashiányod helyreállítását, viszont az adagolással óvatosan kell bánni, ugyanis a tartósan magas bevitelnek is megvannak a káros hatásai. Ne feledd, a kiegyensúlyozott, változatos étrendet semmi sem pótolhatja!

 

 

Hello Paleo, Hajrá Vas!