Vikmentes
hu | en
blog | 2016. január 11., 12:56

Hogyan valósítsuk meg újévi fogadalmainkat?


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/viktorta/public_html/sys/lib.php on line 414

Az újév első néhány, pihenésre szát napja után jöhet újra a munka. Mindannyian túl vagyunk már az első munkahéten, visszarázódtunk a mindennapokba, de ne feledjük: az újév új fogadalmai és új tervei még csak most kezdődnek igazán!

 

Az elmúlt napokban volt időnk végig gondolni, miként is alakítjuk át vagy mit változtatunk korábbi életformánkon, mik azok a lépések, amelyeket mindenképp szeretnénk megtenni önmagunkért és egészségünkért. Most pedig jöhet a megvalósítás!

 

Tűzzük ki egyértelműen a célt!

Első lépésként gondoljuk végig, mi az, ami végső célunk. Mi az az állapot, amit ha elérünk, maradéktalanul boldognak érezzük majd magunkat. Fogyni szeretnénk? Vagy tudatosabban étkezni, áttérni a paleóra? Esetleg rendszeresebb életformát szeretnénk kialakítani, rendszeres étkezéssel és rendszeres mozgással? Kigyógyulnánk egy betegségből? Bármi is legyen a végső célunk, fogalmazzuk meg magunknak egyértelműen és világosan. Hunyjuk be a szemünket és képzeljük el azt a pillanatot, amikor elérjük majd a célunkat, képzeljük el mit fogunk érezni és vizsgáljuk meg jól, valóban örömet okoz-e a számunkra.

 

Konkretizáljunk!

A végső cél kitűzése után konkretizáljuk azt. Keressünk valami számszerűsítési vagy valami viszonyítási alapot, amiből tudni fogjuk, ha egy nap elértük a célunkat. Például ha szeretnénk megszabadulni néhány kilótól pontosan tervezzük el mennyi az, amitől ha megszabadulunk, boldogok leszünk. Ha a célunk az, hogy áttérjünk a paleó életmódra, egyeztessük magunkkal, hogy ez pontosan mit is jelent a számunkra – milyen étrendet követünk majd, milyen alapanyagokat használunk, esetleg mik azok a kompromisszumos megoldások (ha vannak ilyenek), amelyeket továbbra is engedélyezünk majd magunknak és mi azok, amelyeket semmi esetre sem. A lényeg, hogy bármi is legyen az elérni kívánt célunk, konkretizáljuk számokban, napirendben, étrendben, szabályokban, lelkiállapotban vagy kiegyensúlyozottságban, bármiben, ami jelzésként szolgál majd a számunkra a munka ideje alatt.

 

Mérjük fel lehetőségeinket!

Miután kitűztük a célunkat és hozzárendeltünk konkrét paramétereket, mérjük fel adottságainkat és lehetőségeinket. Nem mindegy ugyanis, mekkora a változás amit vállalunk, belefér-e hosszú távon mindennapjainkba, megvalósítható-e életvitel változtatásunk mértéke. Amennyiben nagy változást szeretnénk elérni, esetleg teljes életmódot cserélnénk, de közben szoros munkabeosztásunk vagy három gyermekünk van (esetleg a kettő együtt), ne szabjunk szoros határidőt magunknak a cél elérésére. Kötöttségek mellett lehetetlen egy hónap alatt teljes életvitelt váltani, kizárólag új alapanyagokból kizárólag új ételeket főzni vagy két-három ruhaméretet fogyni, esetleg elhagyni egy-egy egészségtelen szokást. Ha megpróbáljuk, jó esélyünk van rá, hogy csak még több stresszt és feszültséget okoznuk magunknak, a be nem tartott elhatározások pedig negatívan hatnak kitartásunkra, csalódhatunk önmagunkban, és lemondhatunk idő előtt az egész tervünkről.

Mérjük fel józanul lehetőségeinket és úgy állítsuk be a cél elérésének időpontját, hogy az reális és megvalósítható legyen aktuális helyzetünkben.

 

A nagy célok kis célokból állnak

Lehetőségeink felmérésével meghatároztuk, hogy célunkat mikorra szeretnénk elérni, mikor szeretnénk mindenképp eljutni abba az állapotba, ahol azt mondhatjuk: kitartottam és most boldog vagyok!

A cél elérése lehetséges, hogy heteket, hónapokat is igénybe vehet – így hosszú ideig lesz szükségünk kitartásunkra. A kitartás két legjobb segítője a jutalmazás és dícséret. Osszuk fel az előttünk álló időtartamot belátásunk szerint kisebb célokra - s a kisebb célokat is akár még kisebbekre, ha szükségét érezzük. Találjuk ki, egy-egy kisebb cél elérésénél mivel jutalmazzuk majd magunkat – és soha ne feledjük ezt majd valóban megtenni!

 

Írjuk össze és tegyük szem elé!

Végül nincs más dolgunk mint mindezt papírra vetni!

Írjuk végső célunkat és az időpontját egy papír aljára, elé pedig időrendben kisebb és még kisebb céljainkat – szintén időpontokkal. Ne feledjünk konkretizálni!

Az elkészített tervet tegyük szem elé – olyan helyet válasszunk, ahol minden nap többször is rápillantunk, mégsem zavarja a lakás többi lakóját, és nem érezzük magunkat kellemetlenül tőle. Nem az a cél, hogy ellenőrzésnek éljük meg a kiakasztott tervet, hanem az, hogy minden alkalommal, ha ránézünk, motiváljon minket és eszünkbe juttassa azt az örömöt, amit akkor érzünk majd, ha elérjük végső célunkat! Minden nap amikor ránézünk a papírlapra hunyjuk be a szemünket egy pillanatra és érezzük azt a boldogságot, amiért küzdünk. Ez segít majd, hogy mindennap érezzük, van miért dolgoznunk és kitartanunk!

 

És végül, ha elértük a célt…

…emlékezzünk, mi motivált minket, hogy kitűzzük a célunkat és milyen hosszú út vezetett idáig. Tartsuk fenn ezt az állapotot, hogy ne kelljen újra megfogadnunk és újra elkezdenünk!

 

Hello Paleo, Hajrá Paleo!