Vikmentes
hu | en
blog | 2016. április 6., 16:00

Kávézzunk


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/viktorta/public_html/sys/lib.php on line 414

Egyre általánosabb az a vélekedés, hogy a kávé csakis ártalmas lehet, amiben szerepet játszik az, hogy az élvezeti cikkek között tartják számon. Sokan, akik kávéznak bűntudattal vagy rossz érzéssel isszák meg a reggeli feketét. Sok egészségtudatos ember azért nem iszik kávét, mert úgy véli, hogy így megóvja magát sok betegségtől. Mivel a paleo étrend elsődleges célja az egészségesebb élet, nézzük, mit kell tudni a kávéfogyasztásról!

 

A szellemi éberséget fokozó kávét világszerte nagy népszerűséggel fogyasztják. Fontos tudni, hogy a kávé nem egyenlő vízben oldott koffeinnel, ennél sokkal több és komplexebb hatású ital. A kávéban a koffeinen kívül sok más anyag is található, mint polifenolok, zsírsavak, kisebb mennyiségben ásványi anyagok, aminosavak.

 

A koffein sokféle növényben fellelhető, a növények természetes védelmét szolgáló anyag. Megtalálható a kávébabon kívül a kakaóbabban, a tealevélben, guaranában, kóla bogyóban is. Élénkítő hatása fontos szerepet tölthet be a mindennapi életben például szereplés, vizsga, éjszakai munka, alváshiány esetén.

 

A koffein bejutva a véráramba az ideg- és izomsejtek felületén fejti ki hatását: befolyásolja számos enzim és ingerületátvivő anyag működését, és gátolja a testünkben egy fáradtságjelző anyag, az adenozin hatását, azáltal, hogy azt a kötőhelyéről kiszorítja. Az idegi aktivitás növeli. Ez a folyamat befolyásolhatja a vérerek összehúzódását is, ami magyarázza a koffein fejfájás-csillapító hatását.

 

A kávézás ellen szóló aggályok között első helyen a benne lévő koffein vérnyomásra gyakorolt hatása áll. Vizsgálatokból és kutatásokból kiderült, hogy a kávé vérnyomásemelő hatása elhanyagolható. Nincs értelme tehát tartózkodni a kávétól a magas vérnyomás megelőzése érdekében. Nincsen bizonyítható kapcsolat a kávéfogyasztás és a szívbetegség kialakulása között sem.

 

Említett alkotók között szerepelnek az antioxidáns tulajdonságú polifenolok. A polifenolok köztudottan védik a szervezetet a szabad gyökök okoza oxidatív stressztől, támogatják a szív-érrendszer egészségét. A kávéban egy ilyen polifenol, a klorogénsav nagy mennyiségben megtalálható, amely jó hatással van a cukoranyagcserére. A koffeinmentes kávék hasonló polifenoltartalommal bírnak, mint koffeintartalmú társaik.

 

Elmondható, hogy a kávé fogyasztása hozzájárul a különböző betegségek megelőzéséhez, mint a cukorbetegség, a Parkinson-kór, a metabolikus szindróma, gyulladáscsökkentő hatásáról is számoltak be vizsgálatok . Jó hatással van az idős korral gyakran együtt járó szellemi hanyatlás megelőzésében, a szellemi frissesség megőrzésében.

 

Napi 300-400 mg az az érték, ami a legnagyobb mértékben stimulálja szervezetünket anélkül, hogy károsítaná azt. Függ a koffeintartalom a kávé elkészítésétől, a hígítási aránytól, de attól is, hogy a kávébabot pörkölték vagy fermentálták, mennyi ideig főzték a kávét belőle, és hogy milyen minőségű növényi részből állították elő.

 

Egy csésze (2 deciliter) kávéban átlagosan 90-180 milligramm koffein van. A presszókávéban (fél deciliter) 100 milligramm körüli ez az érték.

 

Ezek ismeretében már tudatosan alkalmazhatjuk a koffeint serkentőként anélkül, hogy aggódnunk kellene egészségünkért. Naponta 3 csésze kávé elegendő a fáradtság legyőzésére és az éberség maximalizálására, ugyanakkor nem kell attól tartanunk, hogy veszélyezteti az egészségünket.

 

Azoknak érdemes odafigyelni a kávéfogyasztásra, akik genetikai okokból nehezen bontják le a koffeint. Vigyázzunk tehát, ha nagyon felpörget a kávé, mert (akkor valószínűleg nehezebben bontja le a szervezetünk a koffeint. Továbbá várandós nők és szoptató anyák mértékkel fogyasszák, ugyanis kis mennyiségben átjuthat az anyatejbe is.

 

A kávé tehát olyan élvezeti cikk, mely nem egészségtelen, hanem védő hatással bírhat bizonyos civilizációs betegségekkel szemben. Része a paleo étrendnek, melyhez tej helyett a kókusztej vagy a különböző magtejek az ajánlottak. Amit nem javasolunk, azok az instant kávék, mivel gluténnel szennyezettek lehetnek.

 

Hello Paleo, Hajrá Kávé!