Vikmentes
hu | en
blog | 2016. április 12., 10:00

Miért ne egyél földimogyorót!


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/viktorta/public_html/sys/lib.php on line 414

A paleo táplálkozásban a különböző magvak remek egészséges alternatívát jelentenek a gabonaféléknek. A magvak közül szinte mindegyik kivétel nélkül ajánlott a paleo táplálkozásban, kivéve a nagy népszerűségnek örvendő, ám a valóságban annál egészségtelenebb földimogyorót.

 

A diófélék, különféle olajos magvak önmagukban is fogyaszthatóak, de fontos szem előtt tartani, hogy ne a normál táplálkozást helyettesítsük vele, hanem kiegészítésként együk őket. Tízóraira, uzsonnára, nasinak tökéletes választás a dió, kesudió, brazil dió, pekán dió, macadam dió, mandula, fenyőmag, tökmag, törökmogyoró, pisztácia, gesztenye, szezámmag, napraforgómag.

 

Ezzel szemben a paleoban tiltólistás a földimogyoró, amelyet még a nyugati táplálkozástudomány sem ajánl fogyasztani. Gyakran hivatkoznak magas fehérjetartalmára, de hasonlóan jó fehérjetartalommal bír a tökmag, mandula, pisztácia, mák. Népszerűsége ellenére rendkívül egészségtelen, és sok allergiás reakció kiváltója.

 

A földimogyóró csak nevében mogyoró, valójában a hüvelyesek családjába tartozik. Lektinje ellenáll az emésztésnek, a belekben pedig gyulladásokat okoz. Emiatt fogyasztása különösen veszélyes gyulladásos bélbetegségben szenvedőknek, mint például a Crohn-betegség.

 

Lektinjének másik hatása, hogy fokozza a bél áteresztőképességét, mint a hüvelyesek általában. Az áteresztő bélfalon ezután maga a lektin is és olyan idegen fehérjék, fehérjerészletek juthatnak át, amelyek bekerülve a véráramba aktiválják az immunrendszert. Ez az autoimmun betegségek előszobája is lehet. Autoimmun betegeknek elsősorban ezért a tulajdonságáért tiltott a fogyasztása.

 

Ugyan áztatással és a főzővíz leöntésével csökkenthető az élelmiszerek lektintartalma, teljes mértékben nem távolíthatók el. A földimogyorót pedig nem jellemző áztatni.

 

A földimogyoróból készült népszerű mogyorókrém (mogyoróvaj) általában transzzsírt tartalmaz, a földimogyoró-olaj pedig magas omega-6 tartalma miatt kerülendő.