Vikmentes
hu | en
blog | 2016. szeptember 13., 11:20

Reggeli farkaséhség


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/viktorta/public_html/sys/lib.php on line 414

Utánajártunk, hogy mi okozza a sokak számára jól ismert, reggeleket megkeserítő farkaséhséget.

 

Neked is ismerős tünet, hogy ébredés után azonnal reggelizned kell, bárhol is vagy? Ez a jelenség az inzulinrezisztenciával hozható összefüggésbe.

 

Éjszaka, a pihenés során éhezés állapotába került szervezetben a májunk dolgozik. Normál funkciója szerint bocsátja ki a cukrot, az egészséges szervezetben nem emelkedik meg kórosan a vércukorszint a folyamat hatására. Azonban ha a májunk elzsírosodott, azaz inzulinrezisztens, akkor a szükségesnél több cukrot termel az éjszaka folyamán. Az egészséges szervezetben hajnali öt-hat óra körül kezd el emelkedni a vércukorszint, és ezzel párhuzamosan az inzulinszint. Ezt leköveti a glükóztermelés és glükózfelhasználás is, így nem okoz emelkedett vércukorszintet. Nem úgy az inzulinrezisztens szervezetben.

 

A reggeli vércukorszint megmutatja a máj inzulinrezisztenciáját. A farkaséhség a magas vércukorszint és az elégtelen- vagy nem megfelelően ható inzulin egyik tünete. A vérben ugyan van elegendő cukor a sejtek tápanyagellátásához, de az számukra nem hozzáférhető. Az éjszakai csökkent kalóriabevitelre először a májunk reagál, elsősorban glikogénből szabadít fel glükózt, másodsorban arra alkalmas molekulákból elő is állít. A máj inzulinrezisztenciája akár karcsú embereknél is kialakulhat, azonban túlsúly esetén magasabb a kockázat.

 

Aki low carb paleo vagy ketogén életmódot követ, azoknál előfordulhat, hogy a cukorterhelésre a szervezet érzékenyebben reagál. Ennek magyarázata az, hogy a szervezet az agyat juttatja először cukorhoz, így az izomzat kevesebb cukrot vesz fel. Ez a fiziológiás inzulinrezisztencia. Például ha szigorú low carb étrenden élőként gyümölcsöt eszel reggelire, akkor saját bőrödön érzékelheted a magas vércukorválaszt.

 

Megoldás tehát a farkaséhségre a paleo életmódra való áttérés, a bőséges fehérjedús reggeli, ami eltelít, nem emeli meg a reggeli utáni vércukorértékeket sem. A cukoranyagcserét a finomított, gyorsan felszívódó szénhidrátok befolyásolják negatív irányba, míg a zsír és a fehérje nem. Továbbá bátran fogyassz reggel kávét, mert bizonyítottan vércukorszint csökkentő hatású ez a szívmelengető ital.

 

Hello Paleo, Bye-bye Farkaséhség!