Vikmentes
hu | en
blog | 2016. szeptember 25., 19:50

Stresszevés, érzelemevés


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/viktorta/public_html/sys/lib.php on line 414

Ugye te is észrevetted már magadon, hogy ha egy nehezebb napon vagy túl, kellemetlenség ért, komolyabb probléma előtt állsz vagy éppen unatkozol, akkor “vigasztalásul” mindent felfalsz, amit csak a hűtőben találsz? Ez a stresszevés jelensége, amit jó, ha kordában tartasz az egészséged érdekében!

 

Vannak, akik akár a paleo táplálkozásban is csalódhatnak, melynek hátterében gyakran egy automatizmus áll: főétkezések között gyakorta, vagy egy nehéz nap után, este, elalvás előtt jól teleeszik magukat. A stresszevéssel járó elhízás jelensége a nyugati étrenddel együtt vált problémává. A természeti népeknél is létező jelenség a stressz, náluk mégsem jár elhízással.

 

Ha paleózol, de mégis túl sok paleo sütit, nyers szeleteket, aszalványokat, egyéb nassolnivalót és magvakból készült kenyeret fogyasztasz, vagy lefekvés előtt mértéktelenül tömöd magadba az olajos, zsíros és magas kalóriatartalommal rendelkező magvakat, az nem oldja meg a súlyproblémáidat.

 

A krónikus stressz a klinikai vizsgálatok szerint a hipotalamusz-hipofízis-mellékvese tengely fokozott aktivitásával jár, melynek végterméke a jól ismert stresszhormon, a kortizol. Magas kortizolszint (hiperkortizolizmus) egyik következménye lehet a hasi és viszceláris elhízás, amely a belső szervek körül kialakuló zsírraktárakat eredményez. Ez egy igencsak veszélyes állapot, pl, metabolikus szindróma, inzulinrezisztencia, magas gyulladásszint jár vele.

 

Ha stresszes napod volt, egyél meg egy banánt vagy egy marék magot, amely segíteni fog neked csökkenteni az érzelmi eves ingerét! Amikor este hazaérsz, rossz a kedved, unatkozol, vagy ideges és stresszes vagy, vagy alacsony az energiaszinted, nem is fizikailag, hanem érzelmi szinten érzed az éhséget. Ezek között általában nagyon nehezen teszünk különbséget, viszont folyamatos odafigyeléssel megtanulható.

 

Amikor stresszelsz, általában a cukros és zsíros, magas energiatartalmú ételeket kívánod. A low carb és paleo étrend mellett azonban a cukros, magas finomított szénhidráttartalmú ételek alapjában kiesnek, így a stesszevés sem jár ugyanolyan mértékű hízásveszéllyel, mint a nyugati étrendben elnasizott fánk, pizza vagy sült krumpli adagok, azonban nem tanácsos ezen felbuzdulva paleo stresszevéseket folytatni, mert az érzelmi alapú evés így is túlevéshez vezethet.

 

Érdemes megpróbálni a stresszevést felcserélni valamilyen egészséges, építő jellegű szokásra. Ha úgy érzed, azonnal valamilyen nassolnivaló után nyúlnál, először figyeld meg magad és tudatosítsd, hogy valóban éhségérzeted van-e vagy inkább az érzelmeid vezérelnek. Ha az utóbbi, érdemes meginni inkább egy pohár vizet vagy teát, meghallgatni a kedvenc zeneszámod, elolvasni egy cikket, ami az érdeklődési körödhöz kapcsolódik, megírni egy halogatott emailt, légzésgyakorlatot végezni vagy meditálni. Bármi működhet, ami leköti a figyelmedet.

 

Az persze személyiségfüggő, hogy valaki a stressz hatására épp többet eszik vagy kevesebbet, illetve hogy milyen intenzíven reagál a mindennapi stresszre. A lényeg tehát az érzelmi alapú nasizások kiiktatása az életedből. Csak akkor egyél, amikor tényleg éhes vagy!

 

Hello Paleo, Hajrá Tudatos Táplálkozás!