Vikmentes
hu | en
blog | 2016. szeptember 22., 08:52

Testalkat és paleo


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/viktorta/public_html/sys/lib.php on line 414

Mindannyian más és más testi adottságokkal rendelkezünk. Valaki soványabb típus van aki nem. A legtöbben fogyni szeretnének, de vannak olyanok is, akik pedig inkább kerekedni.

 

A nyugati életmódot folytató társadalomban az emberi testről alkotott képünk és táplálkozási szokásaink is ellentmondásosak. A nők általában a modellkarcsúságról áhítoznak, mégis legtöbben a túlsúllyal küzdenek.

 

A testalkatunk öröklött, hormonális adottságaink szintén, melyek a testalkatunkon belül felelősek a “párnácskáinkért”.

 

A testalkatok között három típust különböztetünk meg (Ernst Kretschmer nyomán):

  • atletikus: keskeny csípő, csupa izom
  • piknikus: vastag törzs, vékonyabb végtagok
  • aszténiás: sovány, nyúlánk

Negyedikként létezik a kevert testalkat kategória is – hiszen mindannyian mások vagyunk.

 

Létezik egy testalkat osztályozó rendszer is (William Sheldon nyomán):

  • endomorf: puha, lekerekített vonalak, lassú anyagcsere és fogyási nehézségek
  • mezomorf: szögletes, atletikus, masszív izomzatú, könyen épít fel izomzatot de könnyen el is tud hízni
  • ektomorf: törékeny, keskeny váll, lapos mellkas, vékony test, sovány izomzat, gyors anyagcsere és csekény hízékonyság

 

Ez alapján az osztályozás alapján minden személy elhelyezkedik az endomorf-mezomorf-ektomorf háromszög valamely pontján. Tehát valójában mindenki kevert típus.

 

További osztályozás még, a sokak által ismert 4 fő típus: a homokóra, körte, alma, és szögletes testalkatok.

 

A paleo életmódra való átállás során a súlyunk az egészséges testsúlyunk felé közelít. Ha elkezdünk paleozni, az alkatunknak megfelelő testsúlyunk áll be. Tehát a természetes, természettől kapott kinézetedet fogod látni a tükörben. Az egészséges táplálkozás, rendszeres testmozgás eredményeképp kialakult megfelelő testsúly mellett, a maga sajátosságában lesz szép és egyedi a tested. A fogyás során eredendő testalkatunk mutatkozik meg, sokan azonban ezzel is elégedetlenek.

 

Fontos tehát, hogy a tudatos táplálkozás és életmód mellett elégedettek legyünk magunkkal, elfogadjuk adottságainkat. Erre van egy egyszerű gyakorlatunk: állj a tükör elé reggelente és ismételd magadnak azt, hogy “Szeretem magam”. Fontos a rendszeres, mindennapos gyakorlása ennek a feladatnak!

 

A BMI, azaz testtömegindex felső határa a 25 – ezt tekintik az orvosok a normális felső határának. A nőknél a “párnácskák” nem csak esztétikai problémákat, hanem akár termelékenységi problémákat is felvethetnek: ha a test zsírszázaléka 20% alá csökken, akár a menstruációs ciklus is leállhat!

 

 

Hello Paleo, Hajrá Természetesség!